هنر محدود کردن عنوان پژوهش: از ایده گسترده تا موضوعی دقیق و قابل دفاع

آنچه در این پست میخوانید

     

    نویسنده:مینا مهدویان، پژوهشگر و مدرس دوره های پژوهشگری

     

    محدود کردن عنوان پژوهش

    محدود کردن عنوان پژوهش

     

     

    محدود کردن عنوان پژوهش

    بعد از اینکه شما  ایده برای کار پژوهشی پیدا کردید، عنوان را  هم با جزییات مشخص میکنید. برای محدود کردن عنوان پژوهش و برای اینکه عنوان خوب و مناسب داشته باشید که بتوانید با جزییات مشخص کنید،جواب این سوالات را یادداشت کنید:

    مشخص کردن گروه هدف: روی چه جمعیتی میخواهید کار پژوهشی انجام دهید (زنان،مردان، یه سازمان خاص)؟

    در چه مکان خاصی (شهر روستا)؟

    در چه دوره زمانی خاص؟

    دیدگاه خاص در کار پژوهشی استفاده خواهید کرد؟

    بعد از مشخص کردن کردن عنوان یک سرچ انجام دهید برای اینکه مطمئن شوید  که عنوان خوبی انتخاب کرده اید یا خیر. اگر رفرنسهای زیادی پیدا کردید باید عنوان را یک کم دقیق تر مشخص کنید و اگر به انداره کافی رفرنس پیدا نکردید باید عنوان را گسترده تر در نظر بگیرید. ممکن است عنوان که انتخاب کرده اید خیلی گسترده(broad)،خیلی محدود(narrow) ، خیلی جدید(recent) یا مربوط به منطقه خاصی( local) باشد.

     

    وقتی که عنوان را با جزییات مشخص کردید، میتوانید روی سوال پژوهش کار کنید:لیستی از سوالات مربوط به موضوع را بنویسید و یک سوال اصلی را که مرتبط با موضوع هست را انتخاب کنید چون شما باید به سوال پژوهشتان جواب بدید. سوال اصلی شما باید متمرکز و با جزییات مشخص شده باشد و جواب آن بله یا خیر نباشد.

     

    نکاتی طلایی برای نوشتن عنوان پژوهش:

    • عنوان پژوهش باید شناخت دقیق و واضحی از حوزه موضوع پژوهش را بیان کند و  از هرگونه ابهام و پیچیدگی دور باشد.
    • به هنگام انتخاب موضوع پژوهش از فرضیات یا سؤالاتی که بدنبال این موضوع خواهد آمد، آگاهی کافی داشته باشید.
    • در عنوان پژوهش  بررسی رابطه ومعلولی و یا همبستگی بین متغیرها مطرح گردد.
    • طول عنوان حدود 12 تا 15 کلمه بیشتر نباشد.
    • موضوع پژوهش باید بر اساس امکانات عملی و واقعیتها تنظیم شود.
    • موضوع پژوهش بصورت یک جمله کامل مثبت دقیق و صریح عنوان میشود.
    • پژوهش در مورد چه کسانی خواهد بود
    • چه متغیرها و مقیاسهایی سنجیده میشوند
    • در چه زمان و چه مکانی انجام خواهد شد

     

     

     

     

     

     

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    هنر بازیافتی (Recycled Art) دیگر یک ژانر فرعی در هنر نیست.

    هنر بازیافتی: تبدیل زباله به گنج، خلق زیبایی با رویکردی پایدار و مسئولانه

    آنچه در این پست میخوانید  فلسفه عمیق هنر بازیافتی: نگاهی نو به جهان پیرامون تکنیک‌ها و مواد مورد استفاده: تنوع و…

    بیشتر بخوانید
    سیاست قیمت‌گذاری یک فرآیند ایستا نیست.

    راهنمای کامل سیاست قیمت‌گذاری آثار سرامیکی: از هزینه‌ها تا استراتژی‌های فروش

    آنچه در این پست میخوانید بخش اول: استراتژی‌های سیاست قیمت‌گذاری  در بازارهای مختلفبخش دوم: نحوه ارائه و بازاریابی برای افزایش…

    بیشتر بخوانید
     NFT هنری یک "شانس بزرگ" نیست، بلکه یک "فرصت" برای هنرمندان است.

    راهنمای جامعNFT هنری برای هنرمندان ایرانی: از خلق تا فروش

    آنچه در این پست میخوانید NFT هنری چیست و چرا برای هنرمندان اهمیت دارد؟مزایای NFT هنری برای هنرمندان ایرانیمعایب و…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *