انتخاب کلمات کلیدی پژوهش: از کجا شروع کنیم و چگونه بهترینها را انتخاب کنیم؟

نویسنده:مینا مهدویان، پژوهشگر و مدرس دوره های پژوهشگری
انتخاب کلمات کلیدی پژوهش
انتخاب کلمات کلیدی پژوهش keywords به صورت استاندارد برای انجام کار پژوهشی خیلی مهم است. اگر کلمات کلیدی استاندارد را انتخاب نکرده باشید، سرچ شما نتایج درستی نخواهد داشت .کلمات کلیدی باید کلماتی باشند که مشخص کنند موضوع شما هستند . برای انتخاب کلمات کلیدی پژوهش استاندارد یک لیست از کلماتی را تهیه کنید که برای سرچ در مورد موضوع میخواهید استفاده کنید .میتوانید از روش طوفان فکری(brainstorming) استفاده کنید
برای اینکار ایده یا سوال پژوهش را به دو یا چهار تا ایده اصلی تقسیم کنید.بعد از این کار میتوانید یک مایند مپ درست کنید. . نقشه ذهنی (mind map) یا کانسپت مپها (concept map) دیاگرامهایی هستند که رابطه بین مفاهیم ایده ها یا دیگر اطلاعات را به شما نشان میدهند و به شما در پروسه طوفان فکری کمک میکنند چون می توانند منجر به ایده ها،موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط با پژوهش شما شوند.

انتخاب کلمات کلیدی پژوهش با استفاده از مایند مپ
بعد از انتخاب کلمات کلیدی پژوهش با کمک مایند مپ هم معنی این کلمات رو هم یادداشت کنید. اگر فارسی نوشتید معادلهای انگلیسی آنها را هم از دیکشنری های مربوط به رشته خودتان پیدا کنید. با استفاده از موضوع یا سوال پژوهشی هم شما میتوانید کلمات کلیدی مناسب داشته باشید.
سوال پژوهش:
Research question: “Does the use of social networking in online classes help students learn?”
مفاهیم و کلمات کلیدی را به این صورت مشخص کنید:
Key concepts and key words:
students learners college students undergraduates | online classes online course distance education | social networking social media | learn |
یک کلمه کلیدی از مفاهیمی که اینجا لیست کردید را انتخاب کنید:
students AND online classes AND social networking AND learning
college students AND online courses AND social media AND performance
learners AND online courses AND Facebook AND grades
از مقالاتی که به موضوع پژوهش شما مرتبط هستند هم میتوانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید. در قسمت abstract مقاله، کلمات کلیدی مقاله آورده شده است.
با سرچ کردن در سایتهایی مثل PubMed و ProQuest هم میتوانید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید.
نکاتی که باید در زمانیکه لیست کلمات کلیدی را در می آورید به آنها توجه کنید:
- کلمات که خیلی انتزاعی باشند را به عنوان کلمات کلیدی استفاده نکنید مثل: examples: compare, contrast, correlation, causation, relationship examples: best, worst, pro, con, advantages, disadvantages
- کلمات اختصاری را به عنوان کلمات کلیدی استفاده نکنید شکل کامل کلمه را استفاده کنید OCD obsessive compulsive disorder
- کلمات کلیدی زیادی را برای سرچ انتخاب نکنید حداکثر چهارتا کلمه را انتخاب کنید